top of page
  • Skribentens bildElisabet Risberg

Har du försökt fånga en fågel...?


هل جربت أن تمسك عصفوراً...؟

نص: أنس أبو رحمة

رسوم: وليد طاهر

المتحف الفلسطيني, 2021



text: Anas Abu Rahma (Anas Abu Rahmah)

illustrationer: Walid Taher (Walid Tahir)

Palestine Museum, 2021

ISBN:9789950856042









Några av de palestinska barnböcker som jag har läst under senaste tiden, har handlat om längtan. Det kan vara längtan efter en fängslad förälder, en längtan efter hemmet som familjen tvingades fly från under Nakban 1948, en längtan efter att få besöka Jerusalem, eller, som i den här bilderboken, en längtan efter havet.


Berättelsen börjar med frågor: Har du försökt fånga en fågel i flykten? Har du försökt ta med dig en blomma utan att plocka den? Det är förstås inte samma sak, men att rita fågeln och blomman kanske gör att man ändå kommer närmre det man önskar. Men havet då? För pojken i den här berättelsen räcker det inte med att göra en teckning av havet. När han för första gången få möjlighet att se havet på riktigt, då vill han ta med sig det hem!


Jag sprang längs stranden,

ville ta havet med mig hem,

allt det blå,

vågorna

och vågornas ljud.

Det är inte ofta jag kommer till havet,

för jag kan inte åka när jag vill.

Det här är första,

och kanske enda gången.




Undrar du varför? Soldaterna, soldaterna!



På stranden hittar pojken en tom flaska och fyller den med havsvatten för att ta med sig havet hem. Han lägger också i tre snäckor, en till pappa som inte sett havet på tio år, en till mamma som såg havet en gång på en skolresa för femton år sedan, och en till Nawwar som inte vet om hon någonsin får möjlighet att besöka havet. 



När pojken är hemma igen ställer han flaskan i sitt rum och varje gång han längtar efter havet, tar han fram den. Men vågorna i flaskan är för små för att kunna doppa fötterna. Det finns ingen strand att springa barfota längs och ingen sten där hans våta skor kan torka i solen. Så minns han hur han brukade ligga i mormors famn och lyssna till hennes sagor och hur berättelserna bar honom långt bort till sagans värld. Är flaskan en saga precis som mormors sagor? En saga om ett nät, ett hav och en fisk, och som tar honom tillbaka till havet?



När träffas vi igen?



I morgon går vi tillsammans till havet

med våra flaskor

fyllda av berättelser.

Vi ska lämna flaskorna på stranden

och återlämna havet till havet.



I kilometer räknat är det inte långt mellan Västbanken och Medelhavets östra kust, men ockupationen, muren, oräkneliga checkpoints, gör att palestiniernas rörelsefrihet är starkt begränsad. Att resa de 20-30 kilometerna till havet förblir för många en dröm, kanske en livslång längtan.


Det har funnits projekt där israeliska aktivister anordnat bussresor för palestinska barn på Västbanken (se Machsom Watch) och jag tänker mig att pojken i boken Har du försökt fånga en fågel ...? får möjlighet att besöka havet under en sådan resa.


Författaren och poeten Anas Abu Rahma, bor och verkar i Ramallah och skriver för barn och ungdomar i alla åldrar. Förutom att skriva själv arbetar han mycket med läsfrämjande arbete som ett led i att utveckla barns förmåga att uttrycka sig med både text och bild. Många av hans egna böcker är både poetiska och underfundiga och berättelser att läsa om och om igen. På den här webbplatsen har jag tidigare skrivit om hans bok Varför läser jag?


Illustratören och konstnären Walid Taher (Egypten), är en av de mest kända arabiska barnbokskreatörerna idag. Han har givit ut ett flertal egna böcker och hans illustrationer hittas i barnböcker från hela den arabiskspråkiga världen. På webbplatsen World Kid Lit finns en fin intervju med honom där han beskriver sitt arbete. Jag har tidigare skrivit om två bilderböcker han har illustrerat, Hrm, hrm... kan jag få komma förbi tack? och Författaren.

40 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page