top of page
  • Skribentens bildElisabet Risberg

Min mamma och cigaretterna


أمي والتدخين تأليف: سمر محفوظ براج رسم: ميرا المير أصالة، 2011


Författare: Samar Mahfouz Barraj

Illustratör: Mira al-Mir Förlag: Asalah, 2011 ISBN: 9786144024881






Jag har många gånger pratat om bilderboken Min mamma och cigaretterna, som ett exempel på den stora variationen av teman som tas upp i den arabiska barnlitteraturen. Jag tror att det här kan vara en av de få böckerna, eller kanske den enda boken, som både i illustrationer och text berättar om en cigarettrökande mamma. Men där finns också hennes dotter som just lärt sig att läsa och bokstaverar sig fram till vad som står på cigarettpaketen. Hur kan hennes mamma röka cigaretter trots att det så tydligt står på paketet att det kan göra henne sjuk? Från och med nu blir hennes stora uppgift att försöka få mamman att sluta röka, något som visar sig vara lättare sagt än gjort.



Jag blev så glad när jag hade lärt mig att läsa och kunde se vad som stod på alla skyltar. Som den där reklamskylten… "Här har du dina drömmars bil" eller skylten utanför djuraffären… "Zozos djuraffär". Jag kunde plötsligt läsa allt!



Men så läste jag vad som stod på mammas cigarettpaket, "Rökning kan orsaka svår sjukdom"... och då blev jag orolig. Min mamma som rökte flera cigaretter varje dag!


Jag hade alltid trott att cigaretter var som leksaker, fast för vuxna, eftersom barn inte fick leka med eld. En lek där röken kunde blåsas ut i olika former. Jag tänkte att så fort jag blev vuxen skulle jag också kunna leka med cigaretter.


Men efter att ha läst texten på cigarettpaketet undrade jag hur mamma kunde röka trots att hon visste att det kunde göra henne sjuk. Hon som alltid sa att jag kunde bli sjuk om jag åt för mycket godis eller gick ut i regnet och blev blöt.


Jag behövde komma på en plan för att få mamma att sluta röka. Jag tänkte att det mest var en dålig vana, som att peta sig i näsan, kasta ut skräp från bilen, eller att på sommarlovet titta på TV hela dagarna.


Så från och med nu när mamma tände en cigarett, började jag lägga handen över bröstet och hosta riktigt illa. Eftersom mamma tyckte så mycket om mig skulle hon inte vilja att jag blev sjuk, och ärligt talat så tyckte jag inte ens om lukten av cigarettrök.

















Men mamma slutade inte röka. Hon bara slutade röka framför mig. I stället gick hon ut på terassen och smygrökte.


Det är som om mamman i den här berättelsen inte förstår sitt eget bästa och hennes dotter behöver komma på en bättre plan. Hur var det nu egentligen med Askungens och Snövits mammor, eller Rödluvans mormor, kunde det möjligen ha varit cigarettrök de blivit sjuka av? Men mamman hade helt andra idéer. Snövits mamma hade säkert sträckt sig för långt ut genom fönstret i tornet och trillat ner, och Askungens mamma blev troligen påkörd när hon klev ur droskan utan att se sig för. Rödluvans mormor… hon hade definitivt blivit sjuk av för mycket sötsaker!



Varken hostningar eller ord verkade bita på mammans dåliga vana. Hennes dotter blev tvungen att ta till något mer radikalt. Hon började gömma undan cigarettpaketen och mamman letade och letade, blev både arg, irriterad och misstänksam. Varje gång hon köpte nya cigaretter dröjde det inte länge förrän de plötsligt var försvunna. Men sluta röka, nej det gjorde hon inte.

En dag säger mamman att det snart är dotterns födelsedag och hon undrar vad hon önskar sig i present. Men i stället för en vanlig önskelista får hon ett brev.




Kära mamma. Jag älskar dig väldigt mycket och jag är orolig för dig. Högst upp på min önskelista är att du slutar röka. Om du vill ge mig något mer så önskar jag mig en docka som kan dansa och sjunga. Hälsningar från din dotter.







När mamman läste brevet blev hon alldeles tyst. Tänk om hon ändå skulle försöka, på riktigt. Hon lovar, och med hjälp av sin dotter verkar hon till slut ha lyckats. För en dag när hon letar efter sina skor i garderoben öppnar hon en av skokartongerna, och vad ligger där, om inte ett dussintal cigarettpaket! Mamman skrattar, för nu förstår hon vart alla de där cigarettpaketen hon letade efter tog vägen. Nu tar hon hela skokartongen och tömmer den rakt ner i soptunnan. Äntligen hade hon lyckats sluta röka!


En dag får flickan syn på en rubrik i tidningen! Där står: "Vattenpipa är farligare än cigaretter"! Hon kommer att tänka på sin mormor, och sin morbror och kusin, de brukar ofta röka vattenpipa. Nu måste hon komma på en ny plan, och det snabbt!


Även om temat i den här berättelsen egentligen är allvarligt så finns det också en sån fin humoristisk underton. Jag har många gånger skrattat högt åt mammans förklaringar till vad som hänt Askungens och Snövits mammor och varför Rödluvans mormor är sjuk... och flickans luriga ansiktsuttryck när hon gömmer undan cigarettpaketen! Berättelse uppmuntrar till diskussioner, inte bara vad gäller rökning utan också att barn kan ta saker i egna händer för att påverka vuxna.


Författaren Samar Mahfouz Barraj (Libanon) är en mycket produktiv författare och en fantastiskt fin berättare. Hennes böcker är utgivna på flera olika förlag runtom i arabvärlden. En av hennes mest uppmärksammade böcker, också i samarbete med illustratören och konstnären Mira al-Mir (och Mona Yaqzan) är boken Khatt ahmar (En röd linje) som tar upp sexuella trakasserier. Även den är en unik berättelse, och ett mycket medvetet sätt att försöka ta upp svåra saker och bryta tabun. Läs den här fina intervjun med henne där hon bland annat talar om just den boken. Vid sidan om att skriva barnböcker (och översätta) deltar hon aktivt i läsfrämjande arbete på olika sätt.


Förutom alla fina bilderböcker har hon också tillsammans med Fatima Sharafeddine skrivit ungdomsboken Ghadi wa-Rawan (غدي وروان) som även kommit ut i en engelsk översättning, Ghady & Rawan.


Här är tre andra böcker av Samar som jag skrivit om på bloggen. Det lilla molnet Sharbar är hungrig Min vän

36 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page